Skip to main content

Näytöt ovat keskeinen osa ammatillisen koulutuksen tutkintorakennetta. Näyttöjen arvioinnin sähköistäminen tekee oppimisprosessista joustavan ja helpottaa osapuolten välistä vuorovaikutusta.

Sähköisten työkalujen visuaalisuus ja erilaiset tiedon esittämistavat auttavat vahvistamaan muistia oppimisprosessin aikana. Virtuaaliset oppimispäiväkirjat ja portfoliot kehittävät myös monipuolisesti ilmaisu- ja tietoteknisiä taitoja. Ammatillisessa koulutuksessa näyttöjen sähköinen arviointiprosessi tukee jatkuvaa oppimista ja opintojen henkilökohtaistamista.

Monipuolisempi oppimisen dokumentointi helpottaa arviointiprosessia

Ammatillisen koulutuksen pääpaino on vahvasti työelämässä oppimisessa. Opiskelijan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) laatiminen on sujuvampaa alustalla, joka tukee opiskelijoiden henkilökohtaisia opintopolkuja. HOKS pitää sisällään ammattitaitovaatimukset, jotka kussakin tutkinnon osassa tulee hallita. Myös näyttöjen suunnitelmat ja dokumentointi ovat osa HOKSia.

Sähköiset työkalut mahdollistavat oppimisen seurannan monipuolisen, laajan ja jatkuvan dokumentoinnin. Opintojen sähköistäminen ja siihen kuuluva näyttöjen sähköinen arviointi helpottavat opettajan, opiskelijan ja työpaikkaohjaajan välistä tiedonkulkua.

Mahdollisuudet kerätä ja tallentaa tietoja helpottavat opettajan työtä varsinkin työelämässä oppimisen aikana, kun opettaja ei ole fyysisesti paikalla seuraamassa opiskelijan edistymistä.

Opiskelijalle, opettajalle ja työpaikkaohjaajalle läpinäkyvän päiväkirjan merkinnät auttavat osapuolia seuraamaan opintojen edistymistä. Myös päiväkirjamerkintöjen liittäminen näyttöjen arviointiaineistoon helpottaa arviointiprosessia.

Näytöt sähköisesti suunnittelusta allekirjoitukseen

Näytön suunnittelu koulutuksen järjestäjän, opiskelijan ja työelämän edustajan kesken helpottuu, kun työkalut kommunikaatioon ja dokumentointiin on yhdellä alustalla kaikkien osapuolten nähtävissä ja muokattavissa.

Näyttöprosessi tehostuu, kun kaikki siihen liittyvät tiedot löytyvät yhdestä paikasta. Tämä koskee niin osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelmaa, kuin muitakin näyttöön liittyviä dokumentteja. Prosessia helpottaa myös se, että kertyneet tiedot ovat vaivattomasti toimitettavissa KOSKI-palveluun.

Kun näyttöjen arviointi ja sen allekirjoitus tehdään sähköisesti yhdellä alustalla, säästytään tulostamisen ja skannaamisen kaltaisilta työvaiheilta. Dokumenttien sähköinen allekirjoitus on vaivatonta ja turvallista. Sähköinen allekirjoitus korvaa perinteisen allekirjoituksen jo monissa tilanteissa ja nyt se tekee sen myös näyttöjen arvioinneissa.

Rediteqin Study@-oppimisalustalla näyttöjen sähköinen arviointiprosessi sujuu tehokkaasti.

Lisää ajankohtaisia artikkeleja

Opetus on muutoksessa – digiloikan perustukset rakennettiin jo ennen pandemiaa

| Asiantuntija-artikkeli | No Comments
2020-luvulla olemme joutuneet luopumaan hetkeksi tuntemastamme normaalista. Tämä on koskenut kaikkea elämää yhteiskunnassa, myös opetusalaa. On puhuttu pandemian vauhdittamasta digiloikasta.…

Oppimisanalytiikka muuttaa datan opiskelijan henkilökohtaiseksi apuopettajaksi

| Asiantuntija-artikkeli | No Comments
Oppimisanalytiikkaa voidaan hyödyntää monipuolisesti oppimisen tukena. Analytiikan avulla pystytään keräämään tietoa erilaisista opiskelutavoista ja -tottumuksista, sekä tekemään päätelmiä niiden yhteydestä…

Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma on opiskelijalle sekä kartta että kompassi

| Asiantuntija-artikkeli | No Comments
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma eli HOKS toimii opiskelijan suunnannäyttäjänä koko opintojen ajan. Älypuhelimelle skaalautuva HOKS tarjoaa sekä opiskelijalle, opettajalle että työpaikkaohjaajalle…

Kattavalla tukipalvelulla takaamme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen

| Asiantuntija-artikkeli | No Comments
Ylläpito- ja tukipalvelumme takaavat sen, että asiakkaamme saavat täysimääräisen hyödyn järjestelmästämme. Tukea on saatava silloin kun sitä tarvitsee, oli sitten…