2020-luvulla olemme joutuneet luopumaan hetkeksi tuntemastamme normaalista. Tämä on koskenut kaikkea elämää yhteiskunnassa, myös opetusalaa. On puhuttu pandemian vauhdittamasta digiloikasta. Se ei olisi kuitenkaan ollut mahdollista ilman vahvoja perustuksia.
Nykyistä opetusteknologiaa ei ole luotu yhden kevään tai yhden vuoden aikana, vaan perustukset sille on rakennettu jo paljon aiemmin. Pandemia on kuitenkin merkittävästi vauhdittanut muutosta. Älypuhelimesta on tullut koko ajan tärkeämpi opiskeluväline ja sitä se on myös tulevaisuudessa. Mikro-oppimisen ja oppimisanalytiikan kaltaisten opetustrendien suosion odotetaan kasvavan entisestään 2020-luvulla. Vastaamme opetusmaailman muutoksiin jatkamalla jo vuosikymmeniä jatkunutta kehitystyötä.
Opetus on jo pitkään ollut aika- ja paikkariippumatonta
Rediteqillä on takana jo 30 vuotta opetusteknologian parissa. Olemme historiamme aikana kehittäneet muun muassa parempia yhteydenpito- ja palautetyökaluja oppisopimustoiminnan ja ammatillisen koulutuksen tarpeisiin, joista meillä on vankka kokemus. Poikkeusaikana olemme kuitenkin oppineet paljon sellaista, joka on hyödynnettävissä kehitystyössämme myös tulevaisuudessa.
Oppiminen on jo pitkään muuttunut yhä enemmän paikka- ja aikariippumattomaksi. Keväällä 2020 alkanut etäopetus on vahvistanut painetta ottaa käyttöön uusia teknologioita. Jo ennen pandemiaa on kaivattu parempia digitaalisia työvälineitä muun muassa työelämässä oppimisen ohjauksen tueksi. On kaivattu ratkaisuja opiskelijan ja opettajan välisen dialogin ylläpitämiseksi esimerkiksi tilanteissa, joissa opiskelija ja opettaja eivät fyysisesti tapaa toisiaan. Poikkeusaika on lisännyt tätä tarvetta ja trendi tulee jatkumaan myös pandemian jälkeen.
Mobile first on tämän päivän malli
Älypuhelin on tullut lähtemättömäksi osaksi arkeamme. Puhelin sekä viihdyttää että opettaa meitä. Milleniaalit ovat kasvaneet uuden teknologian kanssa, eikä Z-sukupolvi ei tunne aikaa ennen älypuhelimia. Uudet sukupolvet ovat tottuneet dokumentoimaan elämäänsä mobiililaitteillaan. Myös oppimisessa ja sen dokumentoinnissa voidaan hyödyntää monipuolisesti älypuhelimen ominaisuuksia.
Koska älypuhelin on koko ajan merkittävämpi oppimisen väline, olemme kehittämässä uutta versiota Study-oppimisalustastamme. Tämä uusi, puhdasta mobile first -suunnittelua edustava versio skaalautuu älypuhelimen näytölle vielä entistäkin paremmin. Studyn nykyinen versio on suunniteltu alunperin osin tabletteja ajatellen, joten löysimme vielä hieman parannettavaa sovelluksen käytössä älypuhelimella. Syksyllä esittelemme vielä sovelluskaupasta ladattavan Study@-applikaation.
Tulevaisuudessa opitaan mikrosti
Älypuhelimen mahdollistamat oppimisen tavat tukevat tehokkaasti mikro-oppimista. Mikro-oppimisella tarkoitetaan oppimisen jakamista lyhyiksi ja pieniksi palasiksi, jotka suorittamalla saavutetaan jokin osaaminen tai tavoite. Mikro-oppimissisällön opiskelu ja tehtävien suorittaminen sitouttaa opiskeluun noin 1-10 minuutiksi kerrallaan. Mikro-oppimissisältöjen edellytys on se, että ne ovat helposti saatavilla, jotta niitä on mahdollista suorittaa matalalla kynnyksellä missä ja milloin vain.
Mikro-oppiminen ei ole mikään uusi käsite. Päinvastoin, siitä on puhuttu jo kauan ennen älypuhelimien yleistymistä. Kuitenkin nykyinen teknologia mahdollistaa mikro-oppimisen aivan uudella tavalla nimenomaan älypuhelimien ansiosta. Voimme oppia monella tapaa esimerkiksi bussissa, kävelyllä, junassa, tai vaikka tauolla. Voimme oppia kuuntelemalla, lukemalla, katsomalla videota, tai vaikka pelaamalla.
Study@-oppimisalustalla voidaan luoda monipuolisia mikro-oppimissisältöjä, kuten erilaisia testejä, sekä kuva- ja videotehtäviä. Esimerkiksi työntekijöiden koulutuksessa voidaan hyödyntää oppimissisältöjä, jotka sitouttavat opiskeluun vain lyhyeksi aikaa kerralla, jolloin kynnys aloittamiseen madaltuu.
Oppimisanalytiikasta apuopettaja ja mentori
Kiinnostus oppimisanalytiikkaan jatkuu vahvana edelleen 2020-luvulla. Oppimisalusta kerää monipuolisesti dataa muun muassa opiskelijoiden aktiivisuudesta, sekä harjoituksiin ja oppimistehtäviin käytetystä ajasta. Oppimisanalytiikan avulla opettaja saa arvokasta tietoa, jonka pohjalta tämä voi kehittää opiskelumateriaalia ja ohjaustapoja.
Oppimisanalytiikan avulla on mahdollista selvittää hyviin tuloksiin johtavat työskentelytavat, sekä toisaalta myös sellaiset tottumukset jotka pääsääntöisesti johtavat heikkoihin tuloksiin. Oppimisanalytiikan avulla voidaan ennaltaehkäistä opintojen kesken jättämistä, sekä tukea niitä ketkä tukea tarvitsevat.
Digiloikka jatkuu myös pandemian jälkeen
Opetusteknologia kehittyy koko ajan. Digiloikka jatkuu myös poikkeusajan loputtua. Meidän tulee vastata muutokseen jatkuvalla kehitystyöllä, jotta myös tulevaisuudessa käytössä olisivat parhaat työkalut oppimiseen ja sen tukemiseen.
Teksti: Veera Heinonen
Kuvitus: Veera Heinonen ja Meri Männistö