Skip to main content

Rediteq Oy täyttää vuonna 2021 30 vuotta. Viimeisen kolmen vuosikymmenen ajan yritysmaailma ja opetusala ovat olleet jatkuvassa muutoksessa, kuten myös teknologia, työkulttuuri ja työtavat. Rediteq on kasvanut, elänyt ja muuttunut muun maailman mukana.

On kesä 1993. Nuori opiskelija Huttunen pakkaa ohjelmistolevykkeet mukaansa ja lähtee autollaan kohti keskisuurta suomalaista kaupunkia. Autossa ei ole ilmastointia ja radiossa soi Mamba.

Päästyään pitkän matkan jälkeen perille Huttunen ajaa paikalliseen oppisopimustoimistoon. Paikalla ovat sihteeri ja koulutustarkastaja. Toimiston ainoa PC-tietokone odottaa huoneen nurkassa. Huttunen asettaa levykkeen koneeseen TT-Sopimus -ohjelmiston asennusta varten. Onnistuneen asennuksen ja käyttöön perehdytyksen jälkeen Huttunen hyppää autoonsa ja lähtee kohti seuraavan kaupungin oppisopimistoimistoa.

Noista kesäisistä automatkoista alkoi Rediteqin taival kohti koulutuksen hallinnan asiantuntijuutta. Matkaan on mahtunut onnistumisia, epäonnistumisia, yhteistyötä, kehitystyötä, oppimista ja oivalluksia. Yrityksestä on kolmen vuosikymmenen aikana kasvanut vahva ohjelmistokehityksen ja sivistystoimialan osaaja.

Lukujärjestysohjelmisto Salamasta kohti oppisopimusohjelmistoa

Rediteqin edeltäjä oli 1990-luvun alussa Tietotoimi H&H -nimeä kantanut Huttusten veljesten yhtiö. Sittemmin yhtiömuoto on muuttunut avoimesta yhtiöstä kommandiittiyhtiöksi ja siitä osakeyhtiöksi. Rediteq-nimessä voidaan havaita sekoitus valmiutta, punaista väriä ja teknologiaa.

Rediteqin tarinan voidaan sanota alkaneen 1990-luvun alussa tilaustyönä tehdystä lukujärjestysohjelmistosta. Se oli myyntinimeltään Salama, mikä kuvasi sen nopeutta. Salama jäi valitettavasti tähdenlennoksi, mutta se oli tärkeä ensiaskel kohti ohjelmistokehityksen asiantuntijuutta.

Tietotoimi H&H:n ensimmäinen pitkäaikaisempi tuote oli nimeltään TT-Sopimus. Se oli oppisopimusohjelmisto, jota demottiin ensimmäisen kerran vuonna 1992. Vuonna 1993 tuote saatiin jo markkinoille. Sen ensimmäinen käyttöönottaja oli Turun oppisopimustoimisto. Myöhemmin sitä toimitettiin ympäri Suomea eri oppisopimustoimistoihin 1990-alussa.

1990-luvun puolivälin jälkeen yhtiö oli muutoksen edessä. Se oli kasvanut markkinajohtajaksi oppisopimusten hallinnassa. Yhtiöön saatiin lisää työntekijöitä ja toiminta muuttui opiskelijan kesä- ja osa-aikatyöstä päivätyöksi.

1990-luvun lopussa puhuttiin vuosi 2000 -ongelmasta. Pelättiin, etteivät tietokoneet tunnistaisi uutta vuosituhatta. Ei ollut sattumaa, että TT-ohjelmiston seuraaja oli tuote nimeltään Sopimus 2000. Se oli edistyksellinen ja turvallinen ohjelmisto, joka vastasi uuden vuosituhannen tuomiin haasteisiin.

Uusi ja moderni internet, uudempi ja modernimpi SaaS

2000-luvulle tultaessa Rediteqissä alettiin suunnitella uutta ohjelmistoversiota. Seuraava tuote oli nimeltään SopimusPro, joka perustui samaan tietokantaan joka on edelleen käytössä. Sen keskeinen ominaisuus oli internetkäyttöisyys, mikä oli vielä tuolloin uutta ja modernia. SopimusPro piti sisällään edistyksellistä teknologiaa, kuten työpaikkaohjaajien ja opiskelijoiden käyttöliittymät.

SopimusPron tavoitteet olivat korkealla ja kehitysvaihe kesti pitkään. Suunnittelua tehtiin ja ensimmäistä versiota kehitettiin useiden vuosien ajan. SopimusPron toimistokäyttöön tarkoitettu perustuote tuotiin markkinoille vuosituhannen alkupuolella. Vuosikymmenen puoliväliin tultaessa ohjelmisto oli vakiinnuttanut paikkansa. Vuosikymmenen puolivälistä alkaen painopiste siirtyi lopullisesti internetkäyttöisyyteen ja siihen, että ohjelmisto ohjasi muun muassa sitä käyttäviä opiskelijoita ja työpaikkaohjaajia tekemään asioita järjestelmässä oikeassa järjestyksessä ja oikeaan aikaan.

2010-luvun taitteessa ohjelmistoalalla alkoivat puhaltaa pilvipalvelujen tuulet. SaaS-maailma kolkutteli ovella, mutta kasvavasta kiinnostuksesta huolimatta uuteen teknologiaan suhtauduttiin asiakaskunnassa vielä varauksella. Rediteq toimitti ensimmäisen pilvipalvelun asiakkaalle vuonna 2009. Koulutuksen hallintajärjestelmä Campus on syntynyt SaaS-aikana. Campus vastasi tarpeeseen lisätä järjestelmään kurssihallinnan ominaisuudet. Kurssien ja opintojen hallinta onkin 2010-luvun alun jälkeen tapahtunut pilvipalveluna. Se on mahdollistanut myös oppilaitosten kumppaniverkostossa tapahtuvan koulutuksen.

Asiakasyhteistyö kaiken perustana

Yhteistyö asiakkaiden ja kumppanien kanssa on ollut elintärkeää Rediteqin kehitystyölle. Oppilaitosasiakkuudet ovat olleet Rediteqille keskeisiä, mutta vuosiin on mahtunut myös yritysyhteistöitä. 1990-luvulla ja vielä 2000-luvun alussa Rediteq teki räätälöityjä sovelluksia niin autojen maahantuojalle, kuin paikalliselle puhelinyhtiölle.

Useilla toimialoilla toimiminen ei ollut ongelmatonta. Päätös keskittyä oppilaitosasiakkuuksiin oli 2000-luvun alkupuolella luonteva, eikä sitä ole tarvinnut katua. Koulutustoimialaan keskittyvästä osaamisesta keskittyvän toimialan osaamisesta onkin tullut yksi yrityksen kulmakivistä, mikä näkyy muun muassa pitkissä asiakassuhteissa.

Toimintatavat ja yhteistyö ovat muuttuneet vuosikymmenten mukana. 1990-luvulla mentiin asiakkaan luo paikan päälle ja asennettiin ohjelmalevyke PC-ympäristöön, eikä osattu haaveillakaan etätyöstä. Asiakkaiden kanssa puhuttiin paljon puhelimessa ja ohjelmistopäivitykset sisältänyt levyke lähetettiin postitse kirjekuoressa.

Ohjelmistojen kehittämistä asiakkaiden kanssa on tehty monessa eri muodossa vuosikymmenten aikana. Osana tiivistä yhteistyötä ovat olleet kehitystyöryhmät, jotka ovat koostuneet Rediteqin henkilöstöstä ja asiakkaista. Nämä ryhmät ovat olleet isossa roolissa, kun ohjelmistoja on kehitetty vastaamaan entistäkin paremmin asiakkaiden tarpeita. Kehitystyötä on tehty myös kesäisinä käyttäjäpäivinä, joita on järjestetty vuosien varrella lukuisia.

Tulevaisuuden haasteisiin vastataan jatkuvalla kehitystyöllä

Kun palaamme matkan alkuun, noihin lämpimiin kesäpäiviin vuoteen 1993, voimme nähdä kuinka moni asia on muuttunut. Maailma on mullistunut ja erityisen suuri muutos on tapahtunut vuonna 2020. Olemme siirtyneet 2000-luvun internetin käyttöönoton ajasta 2010-luvun pilvipalveluiden aikaan. Vuonna 2020 mullistui etätyöskentely ja koko yritys- ja koulutusmaailma sen mukana.

1990-luvulla haasteena olivat lähiverkko-ongelmat ja se, voidaanko koulutustarkastajan lomake syöttää ongelmitta järjestelmään. Nykyään haasteet ovat toista maata. Ennen hallinnointijärjestelmän käyttöliittymälle ei ollut suuria odotuksia, eikä automaattisesta toiminnanohjauksesta edes haaveiltu. Nykyään tilanne on toinen. Opiskelijoiden käyttöliittymät ovat jo oletuksena mobiilissa ja niiden kehitystyö jatkuu. Seuraavaa isoa edistysaskelta odotetaan tekoälyä hyödyntävästä oppimisanalytiikasta, joka ohjaa sekä opiskelijoita että opettajia tehokkaampaan työskentelyyn.

Haasteet muuttuvat ja niihin on hyvä vastata toisaalta pitkällä kokemuksella ja toisaalta jatkuvalla uudistamisella. 30-vuotias Rediteq tekee myös tulevaisuudessa töitä sen eteen, että kouluttajat saisivat käyttöönsä parhaimmat työkalut osaamisen ja koulutuksen hallintaan.