Tekoäly

Opetuksen tukena

Tehokas koulutus on ratkaisevassa asemassa valmistaessaan opiskelijoita työelämään. Tavoitteiden saavuttaminen rajoitetuilla resursseilla vaatii uuden teknologian ennakkoluulotonta hyödyntämistä ja resurssien tehokasta kohdentamista. Tekoäly tarjoaa ennennäkemätöntä tehokkuutta ja auttaa resurssihaasteissa, jotta opettajat voivat yhä paremmin keskittyä oleellisimpaan!

Varaa online-esittely

Käytännön harjoitustehtävät ja työohjeet

Study@ -alustalla opettaja voi helposti luoda työohjeita, joihin hän esimerkiksi videoi käytännön työtehtäviä, kuten koneiden ja laitteiden käyttöä tai turvallisuustoimenpiteitä. Valmiit ohjeet voidaan jakaa opiskelijoille oppimisalustalla tai QR-koodin avulla suoraan työpisteelle, jolloin ohjeet ovat helposti saatavilla juuri siellä, missä niitä tarvitaan.

Tekoäly mahdollistaa harjoitustehtävien ja työohjeiden luonnin jopa sekunneissa. Ohjelmisto analysoi oppimistavoitteet ja tuottaa niiden mukaisia harjoituksia automaattisesti. Vaihtoehtoisesti opettaja voi kirjoittaa työtehtävän, kuten “desinfioi labran laitteet”, ja sovellus luo sen perusteella vaiheittaiset ohjeet, joita opiskelijan on helppo noudattaa.

Tekoälyn avulla luotavat harjoitukset ja työohjeet auttavat rutiinien tehostamisessa ja säästävät opettajilta arvokasta aikaa opiskelijoiden ohjeistamiseen.

Käytännön harjoitukset tutkinnon perusteista

Tekoäly analysoi ammattitaitovaatimukset ja tuottaa niiden mukaisia harjoituksia. Sovellus luo sekunneissa vaiheittain etenevät ohjeet, joita opiskelijan on helppo noudattaa.

Opettaja voi muokata ohjeita tarpeen mukaan, ja ne ovat tilanteesta riippuen valmiita jopa alle minuutissa. Harjoitusten suoritus oppimisalustalla on sujuvaa, ja opettajan on helppo seurata opiskelijoiden etenemistä.

Turku AMK:n opettajat ja opiskelija suosittelevat heille räätälöityä harjoittelun ohjaussovellusta:
Tutustu referensseihinTutustu referensseihin

Tekoälyn hyödyntäminen henkilökohtaistamisessa

Tekoälyä voidaan hyödyntää tutkintoon hakeutumisessa ja  henkilökohtaistamisessa. Tekoäly voi ehdottaa opiskelijaksi haluavalle häntä kiinnostavia tutkintoja, sekä ohjata tekemään tutkinnon osien -valintoja.

Opiskelija voi käydä tekoälyavusteisen alustavan henkilökohtaistamiskeskustelun omalla äidinkielellään, jonka jälkeen opettaja saa keskustelusta suomenkielisen yhteenvedon.

Tekoälyn hyödyntäminen oppimisalustalla

Tekoälyavustajat oppimisalustalla

Tutkinnon perusteilla opetettu tekoälyavustajamme osaa auttaa niin henkilökohtaistamisessa kuin tutkinnon sisällön ymmärtämisessäkin, mistä hyötyvät erityisesti heikosti suomea osaavat opiskelijat. ChatGPT-pohjaista avustajaa voidaan hyödyntää mm. tutkinnon perusteiden selkokielistämisessä. Samalla tekniikalla hoituu näppärästi myös tutkinnon perusteiden kääntäminen opiskelijan äidinkielelle. Opiskelija voi käydä henkilökohtaistamiskeskustelun omalla äidinkielellään, ja opettaja saa keskustelusta suomenkielisen yhteenvedon. Yleiseltä opinnoissa auttavalta avustajalta opiskelija voi kysyä neuvoa ja vinkkejä vaikkapa oppimispäiväkirjan täyttämiseen tai opintojen suunnitteluun.
Tutkinnon perusteiden selkokielistäminen
Henkilökohtaistamis-
keskustelu
Yleinen opintoavustaja

Sopro Online ohjaa koulutusprosessia ja poistaa päällekkäistä työtä, mikä parantaa koulutuksen laatua ja säästää oppilaitoksen resursseja

Sopro Online -järjestelmän käyttöliittymät.

Tekoälyn avulla luotavat oppimistehtävät

Tekoäly helpottaa opettajan työtaakkaa luomalla opiskelijoille erilaisia oppimistehtäviä. Tehtäviä voidaan luoda sekä tutkinnon perusteiden että opetusmateriaalin, kuten Word-dokumenttien pohjalta. Opettaja voi tarkistaa ja muokata tekoälyn luomuksia tarpeen mukaan, ja hyödyntää niitä sitten haluamallaan tavalla. Tekoäly voi luoda tehtäviin myös pyydettyjen aiheiden mukaisia kuvia, mikä nopeuttaa työtä kun tekijänoikeusvapaita kuvia ei tarvitse etsiä kuvapankeista.
Käytännön oppimisympäristössä suoritettavat työtehtävät tutkinnon perusteiden mukaan
Oppimistehtäviä voidaan luoda hyödyntämällä järjestelmän sisältämää tietoa tutkinnon perusteista eli tutkinnon osista ammattitaitovaatimuksineen ja arviointikriteereineen. Näiden pohjalta sovellus luo käden käänteessä kattavan listan esimerkinomaisia työtehtäviä, jotka sopivat ammattitaidon hankkimiseen. Luotuja tehtäviä voidaan käyttää runkona, jolla varmistetaan eri ammattitaitovaatimusten harjoittelutavoitteiden täyttyminen, tai niitä voidaan käyttää lisäharjoitteina sellaisissa ammattitaitovaatimuksissa, joita opiskelija ei pääse harjoittelemaan työelämän oppimisjaksolla.
Mikro-oppimistehtävät
Opettaja voi pyytää tekoälyä luomaan oppimistehtävän sovellukselle annettavan tekstidokumentin pohjalta. Sovellus muuntaa tekstidokumentin sisällön tehtävän oppimateriaaliksi ja generoi tekoälyn avulla tekstidokumentin sisällöstä kontrollikysymykset opiskelijoiden vastattaviksi. Luettuaan tekstisisällön, opiskelija tarkistaa osaamisensa automaattitarkisteisten kontrollikysymysten avulla.

Järjestelmä skaalautuu tarpeisiinne sopivaksi

– maksatte vain tarvitsemistanne ominaisuuksista!

Koulutuksen sisällön hallinta
Opetusryhmien ja opiskelijoiden hallinta
Oppijan käyttöliittymä
Automaattiset muistutukset
Läsnäolotietojen ja suoritusten kerääminen
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen seuranta
Oppimistehtävät
Osaamisen kehittäminen ja seuranta
Alkukartoitus
VOS-laskenta
Henkilökohtaistaminen ja yksilölliset opintopolut
Raportointi ja tilastoinnit
Kouluttajien ja tilojen resursointi
Opsos-etuuksien ja koulutuskorvausten käsittely
Koski- ja eHOKS-rajapinnat

Varaa online-esittely

Valitse kalenterista sopiva aika n. 45 minuutin mittaiselle online-esittelylle. Kuulemme mielellämme lisää tarpeestanne, ja kerromme mitä tuotteemme voivat tarjota juuri teille!