Skip to main content

Tekoäly

Opetuksen tukena

Tehokas ammatillinen koulutus on ratkaisevassa asemassa valmistaessaan opiskelijoita työelämään. Tavoitteiden saavuttaminen rajoitetuilla resursseilla vaatii uuden teknologian ennakkoluulotonta hyödyntämistä ja resurssien tehokasta kohdentamista. Tekoäly tarjoaa ennennäkemätöntä tehokkuutta ja auttaa resurssihaasteissa, jotta opettajat voivat yhä paremmin keskittyä oleellisimpaan!

31.10.2025 mennessä tehtyjen tilausten ensimmäisen 12 kk:n SaaS-maksusta -20 %. Toimitus tilaajan aikataulujen mukaan.

Ota yhteyttä
Varaa online-esittely

Käytännön harjoitustehtävät ja työohjeet

Sopro Onlinessa opettaja voi helposti luoda työohjeita, joihin hän esimerkiksi videoi käytännön työtehtäviä, kuten koneiden ja laitteiden käyttöä tai turvallisuustoimenpiteitä. Valmiit ohjeet voidaan jakaa opiskelijoille oppimisalustalla tai QR-koodin avulla suoraan työpisteelle, jolloin ohjeet ovat helposti saatavilla juuri siellä, missä niitä tarvitaan.

Tekoäly mahdollistaa harjoitustehtävien ja työohjeiden luonnin jopa sekunneissa. Ohjelmisto analysoi oppimistavoitteet ja tuottaa niiden mukaisia harjoituksia automaattisesti. Vaihtoehtoisesti opettaja voi kirjoittaa työtehtävän, kuten “desinfioi labran laitteet”, ja sovellus luo sen perusteella vaiheittaiset ohjeet, joita opiskelijan on helppo noudattaa.

Tekoälyn avulla luotavat harjoitukset ja työohjeet auttavat rutiinien tehostamisessa ja säästävät opettajilta arvokasta aikaa opiskelijoiden ohjeistamiseen.

Työohje opiskelijan näkymässä

Käytännön harjoitukset tutkinnon perusteista

Tekoäly analysoi ammattitaitovaatimukset ja tuottaa niiden mukaisia harjoituksia. Sovellus luo sekunneissa vaiheittain etenevät ohjeet, joita opiskelijan on helppo noudattaa.

Opettaja voi muokata ohjeita tarpeen mukaan, ja ne ovat tilanteesta riippuen valmiita jopa alle minuutissa. Harjoitusten suoritus oppimisalustalla on sujuvaa, ja opettajan on helppo seurata opiskelijoiden etenemistä.

Työohjeiden luonti opettajan näkymässä

QR-koodilla kätevästi ohjeisiin - myös ilman käyttäjätunnuksia

Ohjeet/harjoitukset voidaan tunnistaa QR-koodilla, joka on tulostettu työpisteelle/oppimistilaan. Opiskelija saa ohjeet käyttöönsä nopeasti skannaamalla koodin omalla puhelimellaan.

QR-koodin avulla ohjeet voidaan jakaa myös vierailijoille, joilla ei ole käyttäjätunnuksia.

Miksi Sopro Online?

Nopea perehdytys: opiskelijat pääsevät heti asiaan

Turvallisuus: ohjeet juuri siellä, missä niitä tarvitaan

Mobiilikäyttö ja sovellus: ohjeet ja harjoitukset aina mukana – opiskelija ja opettaja voivat työskennellä missä tahansa

Ajansäästö opettajille: vähemmän kysymyksiä ja epäselvyyttä

Yhtenäiset käytännöt: sama tapa ohjeistaa eri kampuksilla ja koulutusaloilla

Vähemmän tulosteita: aina ajantasaiset ohjeet saman QR-koodin takana

Tekoälyn avulla luotavat oppimistehtävät

Tekoäly helpottaa opettajan työtaakkaa luomalla opiskelijoille erilaisia oppimistehtäviä. Tehtäviä voidaan luoda sekä tutkinnon perusteiden että opetusmateriaalin, kuten Word-dokumenttien pohjalta. Opettaja voi tarkistaa ja muokata tekoälyn luomuksia tarpeen mukaan, ja hyödyntää niitä sitten haluamallaan tavalla. Tekoäly voi luoda tehtäviin myös pyydettyjen aiheiden mukaisia kuvia, mikä nopeuttaa työtä kun tekijänoikeusvapaita kuvia ei tarvitse etsiä kuvapankeista.

Käytännön oppimisympäristössä suoritettavat työtehtävät tutkinnon perusteiden mukaan
Oppimistehtäviä voidaan luoda hyödyntämällä järjestelmän sisältämää tietoa tutkinnon perusteista eli tutkinnon osista ammattitaitovaatimuksineen ja arviointikriteereineen. Näiden pohjalta sovellus luo käden käänteessä kattavan listan esimerkinomaisia työtehtäviä, jotka sopivat ammattitaidon hankkimiseen. Luotuja tehtäviä voidaan käyttää runkona, jolla varmistetaan eri ammattitaitovaatimusten harjoittelutavoitteiden täyttyminen, tai niitä voidaan käyttää lisäharjoitteina sellaisissa ammattitaitovaatimuksissa, joita opiskelija ei pääse harjoittelemaan työelämän oppimisjaksolla.
Mikro-oppimistehtävät
Opettaja voi pyytää tekoälyä luomaan oppimistehtävän sovellukselle annettavan tekstidokumentin pohjalta. Sovellus muuntaa tekstidokumentin sisällön tehtävän oppimateriaaliksi ja generoi tekoälyn avulla tekstidokumentin sisällöstä kontrollikysymykset opiskelijoiden vastattaviksi. Luettuaan tekstisisällön, opiskelija tarkistaa osaamisensa automaattitarkisteisten kontrollikysymysten avulla.

Tekoälyavustajat oppimisalustalla

Tutkinnon perusteilla opetettu tekoälyavustajamme osaa auttaa niin henkilökohtaistamisessa kuin tutkinnon sisällön ymmärtämisessäkin, mistä hyötyvät erityisesti heikosti suomea osaavat opiskelijat. ChatGPT-pohjaista avustajaa voidaan hyödyntää mm. tutkinnon perusteiden selkokielistämisessä. Samalla tekniikalla hoituu näppärästi myös tutkinnon perusteiden kääntäminen opiskelijan äidinkielelle. Opiskelija voi käydä henkilökohtaistamiskeskustelun omalla äidinkielellään, ja opettaja saa keskustelusta suomenkielisen yhteenvedon. Yleiseltä opinnoissa auttavalta avustajalta opiskelija voi kysyä neuvoa ja vinkkejä vaikkapa oppimispäiväkirjan täyttämiseen tai opintojen suunnitteluun.
Tekoälyn hyödyntäminen oppimisalustalla
Tutkinnon perusteiden selkokielistäminen
Henkilökohtaistamis-
keskustelu
Yleinen opintoavustaja
ChatGPT-botti

ChatGPT-botti puhuu ja ymmärtää luonnollista kieltä

ChatGPT on tehnyt viimeisen vuoden sisällä valtavan harppauksen, jonka ansiosta nykyiset luonnollista kieltä ymmärtävät botit ovat täysin eri tasolla kuin vielä vuosi sitten nähdyt chatbotit. ChatGPT hyödyntää kehittynyttä luonnollisen kielen prosessointia (NLP) tarjotakseen aidon tuntuisen keskustelun käyttäjien kanssa. Botti ymmärtää eri muodoissa ja eri kielillä esitetyt kysymykset kirjoitusvirheineen, ja tarjoaa räätälöityjä vastauksia kysymyksiin.

Chatbot eli keskustelubotti -tyyppisellä palvelulla voidaan käyttäjiä auttaa hyvin monenlaisissa aihealueissa. Botit voivat auttaa opintojen sujumiseen liittyvissä asioissa. Niiden kanssa hoituvat esimerkiksi osaamiskartoitukset ja henkilökohtaistamiskeskustelut. Opiskelijat voivat myös kysyä avustajaboteilta yleisiä koulutukseen ja oppimiseen liittyviä asioita. Aihealue ja kohderyhmä määrittelemällä botti pystytään opettamaan lähes mihin tarkoitukseen tahansa.

Sopro Online ohjaa koulutusprosessia ja poistaa päällekkäistä työtä, mikä parantaa koulutuksen laatua ja säästää oppilaitoksen resursseja

Sopro Online -järjestelmän käyttöliittymät.

– Yhteistyö Rediteqin kanssa on ollut aidosti ketterää ja luotettavaa. Aikataulu on pitänyt hyvin, ja sovitut tehtävät on toteutettu suunnitellusti. Projektimme starttasi helmikuussa ja jo syyskuun alusta alkaen saamme kaikki uudet koulutustoteutukset käynnistettyä Campuksessa. Vuoden loppuun mennessä kaikki koulutukset saadaan siirrettyä Campukseen. Lisäksi olemme olleet erittäin tyytyväisiä Rediteqin nopeaan ja asiantuntevaan tukipalveluun

Anne VainioRastor-instituutissa uudistuksen projektipäällikkönä toiminut järjestelmävastaava
Tutustu referensseihin

Järjestelmä räätälöidään tarpeisiinne sopivaksi

– maksatte vain tarvitsemistanne ominaisuuksista!

Koulutuksen sisällön hallinta
Opetusryhmien ja opiskelijoiden hallinta
Oppijan käyttöliittymä
Automaattiset muistutukset
Läsnäolotietojen ja suoritusten kerääminen
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen seuranta
Oppimistehtävät
Osaamisen kehittäminen ja seuranta
Alkukartoitus
VOS-laskenta
Henkilökohtaistaminen ja yksilölliset opintopolut
Raportointi ja tilastoinnit
Kouluttajien ja tilojen resursointi
Opsos-etuuksien ja koulutuskorvausten käsittely
Koski- ja eHOKS-rajapinnat

Varaa online-esittely

Valitse kalenterista sopiva aika n. 45 minuutin mittaiselle online-esittelylle. Kuulemme mielellämme lisää tarpeestanne, ja kerromme mitä tuotteemme voivat tarjota juuri teille!