Skip to main content

Tähän artikkeliin on koottu vinkkejä, kuinka hyödyntää digitaalisen oppimisalustan koko potentiaali osana monipuolista ja vuorovaikutteista verkko-opetusta.

Verkko-opetuksessa voi hyödyntää erilaisia opiskelijaa aktivoivia tehtäviä ja testejä, vuorovaikutteisia verkkotapaamisia, sekä edistymisen seurantaa helpottavia palautetyökaluja. Näin elävöität verkko-opetusta yhden alustan ominaisuuksien voimin.

Kehittymissuunnitelma

Tavoitteellinen oppiminen alkaa kehittymissuunnitelmasta. Opiskelijan henkilökohtainen kehittymissuunnitelma on mainio tapa seurata tavoitteiden toteutumista opintojen ajan. Vuorovaikutusta vahvistaa läpinäkyvät palautetyökalut, joiden avulla opettaja voi antaa palautetta opiskelijan edistymisestä.

Vinkki: Etäopetuksen muuttaessa paljon arkea, suunnitelmallisuus ja tiedonkulku hyvissä ajoin helpottavat opiskelua. Ennakoi ja tiedota opiskelijoille opintojakson arviointikriteerit, sekä mitä heiltä odotetaan.

Päiväkirja

Päiväkirja on mainio oman oppimisen reflektointityökalu. Tavoitteiden asettamisen jälkeen opiskelija voi kirjata opintojen ajan omaa osaamistaan ja sen karttumista päiväkirjaan. Päiväkirja kulkee koko kurssin ajan opiskelijan matkassa oppimisen, kehittymisen, sekä haasteiden kirjaamisen alustana. Opintojakson päättyessä on hyvä pohtia, miten oppimaansa voi hyödyntää työelämässä!

Vinkki: Päiväkirjan merkintöjä voidaan hyödyntää myös osana opintojakson arviointia!

Keskustelualue

Yhteydenpito toimii oppimisalustalla missä ja milloin vain kätevän keskustelualueen avulla. Kun osapuolten välinen viestiminen on näppärää, tukee se opettajan ja opiskelijan välistä vuorovaikutusta entisestään.

Vinkki: Kerro, miten ja milloin olet saatavilla! Säilytä kontakti opiskelijoihin, etteivät he jää yksin. Erityisesti verkossa opiskellessa on tärkeää, että tuki on aina saatavilla ensimmäisestä tapaamisesta kurssin päättävään palautekeskusteluun saakka.

Monipuoliset H5P tehtävät

Etäopetuksen ei tarvitse koostua vain pitkästyttävistä luennoista, vaan se voi sisältää myös monipuolisia ja interaktiivisia oppimistehtäviä. 

Vinkki: Luo esimerkiksi muistipeli tai testi kurssin aiheesta, jonka tekeminen voi olla myös hauskaa!

Videokeskustelu

Videokeskustelu tukee opiskelijoiden välistä yhteisöllisyyttä mahdollistaen tiimityöskentelyn verkossa. Se toimii hyvänä työkaluna ryhmätöiden suunnittelussa, teossa sekä tapaamisissa. Videoyhteyteen pääsee vain napin painalluksella, joten pikainenkin palaveri on nopea aloittaa.

Vinkki: Opiskelijoita voi kannustaa tekemään omia lukujärjestyksiä ja kalenteriin merkityt yhteiset verkkotapaamiset rytmittävät mukavasti etäopiskelijoiden päiviä.

Study@-oppimisalustalta löydät kaikki työkalut, mitä verkko-opetukseen tarvitset!
Lisää ajankohtaisia artikkeleja

ESCO-luokitukset tarjoavat yrityksille oikotien osaamisten määrittelyyn

| Ajankohtaiset, Asiantuntija-artikkeli | No Comments
Henkilöstön osaaminen mahdollistaa yrityksen menestyksen ja on yhä useammin yrityksen tärkein pääoma. Osaamispääoman tai -tarpeiden kuvaaminen ja pelkkä sanoittaminen on…

Sähköinen harjoittelusovellus muuttaa toimintatavat sosiaali- ja terveysalan harjoitteluissa

| Ajankohtaiset, Asiantuntija-artikkeli | No Comments
*Tämä artikkeli on lyhennelmä alkuperäisestä artikkelista, johon löydät linkin sivun lopusta Sopro Online -harjoittelusovellusta on testattu vuosien 2019–2021 aikana Turun…

Study@-alustan pohjalta räätälöity MobilTAI kehitettiin vastaamaan työelämän tarpeita

| Ajankohtaiset, Asiakastarina, Asiantuntija-artikkeli | No Comments
MobilTAI on Turun ammatti-instituutille Study@-oppimisalustan pohjalta räätälöity sovellus. Se on työkalu työelämässä oppimisen dokumentointiin, seurantaan, ohjaukseen sekä arviointiin, mutta toimii…
Pintakäsittelyalan perustutkinnon opiskelijoita ja opettaja Jouko Peltokangas

Opiskelijat kehuvat Study@ -oppimisalustaa: “Se on työmaalla iso tuki ja turva”

| Ajankohtaiset, Asiakastarina | No Comments
Sedun pintakäsittelyalan perustutkinnon opiskelijat Janette, Jessica ja Krista kertovat Study-oppimisalustan olevan heille suuri tuki työelämässä oppimisen aikana. He ovat käyttäneet…